Sticajem okolnosti i dobre volje dobrih ljudi, u poslednjih mesec dana sam učestvovao kao predavač na dve konferencije - wwvrsac i Blogomanija. Nisu mi to prvi javni nastupi - pričao sam i na MoMo no.2 i više puta u Finsoftu kada sam držao ad-hoc školice web tehnologija za zaposlene.
Daleko od toga da sam iole blizu profesionalnom nastupu, ali znam da prepoznam šta je dobar nastup. Ovim tekstom želim da pomognem i sebi i drugima da ostvare bolji javni nastup.
Priprema
Winston Churchill je poznat (između ostalog) po izreci da je za 1min nastupa potreban 1h pripreme. Čovek je bio profesionalni političar i živeo je od toga. Što će reći vama verovatno treba nekoliko puta više sati za taj isti minut.
To znači da kada negde nastupate, vi ulažete veliku količinu svog vremena. Zato su dobri govornici skupi i naplaćuju svoj dolazak. Ne naplaćuje se 30min ili 1h, već 2-3 nedelje posla. S druge strane, ako ste dobar govornik ali niste široko poznati, možete učestvovati bez naknade (sem smeštaja i hrane) i time sebe promovisati. Kako god bilo, ako vas neko pozove da predajete, dobro razmislite da li vam se isplati da prihvatite ili odbijete.
Osnovna pretpostavka je da ono o čemu pričate poznajete. Da vladate materijom. Postoje foliranti i pozeri koji umeju da prodaju bilo šta i postoje ljudi kao Frank Abagnale; oni nisu tema ove priče.
Morate vežbati, vežbati i vežbati. Ponavljati. Prolaziti naglas kroz materijal koji želite da prezentujete. Pričati sebi u ogledalu i notirati kakve face pravite i ispravljati tikove, ispraviti mucanja i štucanja.
Snimite sebe kamerom, pa onda pogledajte kakvi ste. Isprobajte situacije gde mikrofon morate držati u jednoj ruci kao i kada imate bubicu i ruke su vam slobodne. Kontrolišite ruke i uopšte govor tela - uz dikciju to su najvažniji aspekti koji emituju samopouzdanje.
Tajming je sve
Uočite u kojim delovima izgubite dah i pokušajte da promenite ritam, da umetnete neku pauzu. Od mnogo priče ćete dehidrirati i osušiće vam se usta. Pokušajte da ukradete nekoliko sekundi tišine dobro tempiranom pauzom ili nekim videom i popijte gutljaj-dva vode.
Slajdovi ne smeju biti kompletna priča, oni su samo potpora. Ako pričate više od 10 minuta, vaša prezentacija mora biti sastavljena od pažljivo orkestriranih dramskih momenata koji će držati pažnju publici.
Prvi minut je prazan hod, sva je prilika da će pažnja većine publike biti usmerena na dolazak na mesto, završetak rečenice razgovora u pauzi i slično. Iskoristite to da se predstavite, iako je organizator po svoj prilici to već uradio. 60 sekundi je maksimum za ovo - ni pod razno ne pričajte suvoparne priče koje ste škole završili, koliko ste čuda od projekata uraditi i šta sve ne. 30-60s max.
Ako preterate, udavićete ljude nečim što ih ne zanima - sem ako ste celebrity (u kom god domenu) ljudi su došli zbog priče, ne zbog vas. Kad vidim nekoga da potroši minute i minute predstavljajući sebe, vidim osobu koja nije sigurna u sebe, nije sigurna da zaslužuje da se nalazi na sceni te pokušava tim nekim činjenicama da ubedi i sebe i publiku da vredi.
Na sceni ste, predajete - vi već vredite sasvim dovoljno.
Zatim, u naredna dva minuta, bacite prvu udicu - neku provokativnu rečenicu, možda dobar video, direktno pitanje publici - nešto što će okupirati njihovu pažnju i usmeriti je na vas. Ako tema dozvoljava, poželjno je to raditi na svakih 3-4min, čime ćete držati pažnju i kontrolisati situaciju.
U nekom momentu morate okinuti vrhunac, neki momenat o kome će svi kasnije pričati. Neku cifru, neku činjenicu, neki efektan trik. Sećate se kada je Steve Jobs prvi put predstavio Macbook Air? Izvukao ga je iz koverte demonstrirajući koliko je tanak. To je to, o tome se pričalo.
Završite priču efektno, nekom emotivnom notom, nečim što će publici ostaviti topao, dobar osećaj.
Ekran/projektor za vas ne postoje
Nikada, nikada se ne okrećite ka platnu/ekranu iza vas sem u retkim momentima kada nešto želite posebno da istaknete, deo nekog grafikona ili sliku.
Čak i tada to ne bi trebalo da radite, već koristite animacije u Keynoteu da to rade za vas. Zatamnite deo slajda i istaknite taj deo, a tempirajte svoju priču da se poklopi sa tom animacijom.
Publika nije to platno sa slajdova, vaša publika je ispred, na stolicama.
Slajdovi nisu tu da ih čitate
Shodno ovome, slajdovi moraju biti dinamični i ilustrativni. Ono što govorite će biti lakše za pamćenje ako je praćeno dobrom vizuelizacijom.
Nikako ne smete da dozvolite sebi da stojite pred 50, 100 ili 500 ljudi i da ne gledate u njih već čitate (sa pomoćnog ekrana) pasuse i pasuse teksta koji oni sami vide. Niste tu da čitate, već da prodate priču. Kome je do čitanja, iskopaće PDF. Tu se opet vraćam na temu tajminga i dobre pripreme. Ako sve lepo ukomponujete, ispirisaćete ljude na akciju i to je najlepši rezultat predavanja koji možete da zamislite.
Predvidite nepredviđeno
Isplanirajte šta ćete raditi ako zakaže tehnika. Bilo šta. Backup, backup, backup.
Pripremite prezentaciju na više uređaja, u više formata. Ja predajem sa svog Mac računara, iz Keynotea ‘13. Kada završim slide deck, onda uradim export u stariji Keynote ‘09, za slučaj da moj MBP ne mogu da koristim a da neki drugi koji mi je na raspolaganju nema najnoviju verziju.
Takođe uradim export u PDF, za slučaj da uopšte nema Mac računara sa Keynoteom na raspolaganju. Sve to imam što na svom Macu, što na rezervnom USB disku, formatiranom sa široko podržanim fajl sistemom (exFAT).
Treći backup mi predstavlja iPad 3, na kome imam Keynote 3.0, gde je prezentacija već iskopirana i nosim iPad to VGA adapter.
Spreman sam i na to da ne radi bežični pokazivač koji je pripremio organizator. Na iPhoneu imam Keynote Remote app koji radi preko Wi-Fia i Bluetootha. Ta app je prastara pa nekad neće da ostvari vezu preko BT-a. Stoga nosim svoj mali wifi router, na koji po potrebi mogu da zakačim i iPhone i Mac i onda tako upravljam prezentacijom.
Na kraju, budite spremni da ama baš ništa ne radi i da sve ovo zakaže. I da ćete prezentovati samo priču, bez slajdova. iPhone sa instaliranim Keynoteom onda koristim kao podsetnik.
I proverite stanje baterije na svim ovim uređajima 1h pre nego što treba da nastupite.
Učite od boljih
Nema većeg maga prezentacije od pokojnog Steve Jobsa. Stoga vam prva stanica mora biti Apple Keynotes video podcast - poskidajte sve, gledajte i upijte. Potražite starije snimke po YouTubeu i kojekude, iz 80-tih i 90-tih. Vredni su truda.
Živimo u vremenu u kome svaka konferencija - ovde i napolju - ima live stream i snimke predavanja. Što na YouTubeu, što na Vimeu - možete pronaći mnogo toga. Gledajte i notirajte šta vas impresionira.
Ko je pratio moja dva predavanja, mogao je da uoči da ja još dosta toga imam da učim, da napredujem. Ovaj tekst je namenjen meni koliko i drugima. Kada se zapiše, lakše se zapamti. :)
Vidimo se na nekoj narednoj konferenciji.