Proveo sam odličan produženi vikend u Berlinu, od četvrtka do nedelje. Razlog odlaska: retka prilika za nas obične smrtnike da lice u lice pričamo sa ljudima koji rade u Appleu.
Pre dve godine u Rimu prisutni su bili samo ljudi iz Apple Developer Evangelism grupe, njih desetak. Ove godine, Apple je doveo 50-tak ljudi iz svih (za developere) bitnih delova firme, uključujući i one koji rade u marketingu App Storea.
Sama ta činjenica je više nego vredna odlaska na Tech Talks. Sem WWDC-a - koji je prilična investicija za bilo kog samostalnog developera - ovo je jedina prilika za takav kontakt.
Odavno više nije dovoljno imati kvalitetnu aplikaciju za uspeh na App Storeu. Nije redak slučaj da (po meni) najbolja aplikacija u određenoj oblasti ne bude i najuspešnija. Često viđam da se na naslovnoj strani promoviše aplikacija osrednjeg kvaliteta ali sa nekim interesantnim detaljem ili iz nekog drugog razloga.
Kako se dobija taj toliko željeni featured placement? Nema jednostavnog recepta ali se svodi na par stvari:
- app mora biti vizuelno dopadljiva, da se po nečemu izdvaja od ostalih te vrste
- mora da koristi aktuelne tehnologije koje Apple forsira
- morate da im zapadnete za oko
Prve dve stavke nisu problem - imam više nego dovoljno aplikacija koje prolaze taj test. Problem je treća stavka. Broj aplikacija je odavno prešao cifru od 1 milion. Svakodnevno Appleu stiže na stotine novih ili ažuriranih aplikacija. App Store content se menja jednom nedeljno, četvrtkom uveče (po kaliforijskom vremenu). Što znači da se u svakom trenutku vi borite sa 1000+ developera za par minuta pažnje onih ljudi koji rade kao urednici App Storea.
Kako im dospeti pod radar?
Ako imate para, uložite u reklamu gde možete - Appleovi urednici prate velike sajtove, prate šta je trenutno popularno na App Storeu itd. Jurite blogere i novinare za review. Stavite embargo na review da se svi pojave u isto vreme. Većina iskusnih developera tempira svoja izdanja za utorak jutro. Za utorak se tempiraju eventualno dogovoreni reviewovi. Sve u cilju da se do četvrtka nabije dovoljan broj downloada da to ljudi u Appleu primete. Prirodno je da će upravo te aplikacije imati šansu za dodatnu promociju na jednom od mnogih featured lokacija na Storeu.
Jako dobro znam da je sve to hebeno teško. Čak i kada sve uradite dobro desi se da rezultat izostane. Bad luck. I onda razočarenje.
Zato su WWDC i Tech Talks suvo zlato. WWDC je za nas odavde jako skupa investicija - odokativna procena ide oko 4000€ za jednu osobu (karta za konferenciju, avion, smeštaj, hrana).
Sa druge strane, prisustvovanje Tech Talks danu je besplatno. Treba da imate sreće da ubodete kartu (znam, znam, opet ta vrdava sreća) i platite avion, smeštaj i hranu reda 400€. Išao sam u Berlin, jer je jedina druga lokacija u Evropi bio London, za koji treba (nehumano) skupa viza.
Šta dobijate za to?
Ja sam ove godine upao na gaming day, što me slabo zanima jer igre ne pravim. Ali je ispalo super. Pre svega jer sam mogao da preskočim tehničke prezentacije te stoga iskoristio svaku priliku da upadnem u Labs.
Sem samih predavanja, Appleovi ljudi uglavnom presede čitav dan u Labs sali, čekajući da developeri dođu sa svojim pitanjima. Ako imate tehnički problem, muči vas neko parče koda, nešto neće da radi kako ste vi zamislili da treba da radi - ponesite laptop sa sve Xcodeom i učitanim projektom, simulatorom. Šta god treba i onda tražite da pričate sa odgovarajućim Appleovim inženjerom. Audio, video, UIKit, dev tools, Game Center itd - prisutni su ljudi koji su te stvari pisali. Kad sednete, nema limita koliko možete vremena provesti s njima.
Najveća gužva uvek je za UI Lab, gde svoju aplikaciju pokažete Appleovim designerima i oni vam istu iseciraju u froncle u roku od nekoliko minuta. Preporučujem da taj razgovor snimate, jer oni toliko brzo pričaju da je lako nešto zaboraviti. Nacrtaće vam na papiru šta i kako da izmenite. Čuvajte to i implementirajte čim možete.
Ako im se nešto posebno dopadne, sami će ponuditi da vas odvedu do App Store ljudi i predstave vas. Ako se to desi, onda ste upravo isplatili kompletan dolazak. Lično upoznavanje sa ljudima koji uređuju App Store je nemerljivo vredno. Nema boljeg načina da vas primete - imate 1-na-1 pitch sa osobom koja ima mogućnost da vam podigne prodaju sa par komada dnevno na par hiljada dnevno.
Ono što je ove godine bilo zanimljivo je i da ste i bez UI Laba mogli direktno da odete do App Store ekipe. Prosto tražite sastanak i stanete u red. Pripremite pitch, šta imate, zašto mislite da vredi da oni to promovišu i…nadajte se najboljem.
Ako im se dopadne, dobićete ime i prezime osobe s kojom ste pričali i email na koji da se javite radi daljeg dogovora. Moja naredna aplikacija je naišla na dobar prijem, sad samo čekam da prođe app review pa da šaljem mail. Šta će se desiti ne znam, ali sam uradio šta je bilo do mene i dobio odličan feedback. Sa ovim stvarima se nikada ne zna, stoga sam oprezni optimista.
Kuc, kuc.
Tokom čitavog dana možete da zapodenete razgovor. Appleovi ljudi se uglavnom šetkaju naokolo i tu su da ih vi nešto pitate. To im je posao. Bukvalno priđete, predstavite se i pitate čime se dotična osoba bavi u Appleu, kažete šta vi radite. Ako unapred znate ko je dotični developer (tipa pratite ga na Twitteru) onda je još lakše. Ove godine sam se konačno upoznao sa Daveom Delongom (dev tools evangelist) i Mike Sternom (UI evangelist) sa kojima sam više puta komunicirao. Podsetio sam Johna Geleynsea (Director of Dev Evangelism) ko sam :), obzirom da smo kratko pričali pre dve godine.
Na kraju dana ide neko sitno posluženje i blejanje uz piće. Tada se svi Appleovi ljudi umešaju u gužvu i sami prilaze ljudima i pitaju “kako ste proveli dan”, “da li ste nešto naučili”, “pokažite mi svoje aplikacije”. Ja sam u jednom momentu stajao sam i John Geleynse mi prilazi i pita me da li mi je dolazak bio vredan i može li nešto da učini za mene. :)
Nema ni jedne druge prilike kada to može da se desi i kada imate šansu za pitch. Zgrabite je rukama i nogama.